Jobba med kultur – skaffa kontor

Det finns en mängd olika sätt att jobba med kultur. Mycket av arbetet sker bakom kulisserna i form av administrering och övrigt kontorsarbete, men många genrer inom kulturen sker framför en dator. Med ett kontor får man bättre möjligheter att utföra ett bra jobb oavsett vad för typ av kulturarbete man utför.

Vad är kultur?

Kultur är ett mycket brett begrepp och många associerar ordet kultur med tavlor, museum, teatrar och konstverk av olika slag. Men kultur är så mycket mer än så. Det finns egentligen ingen regel som bestämmer vad kultur är och inte då det är mycket upp till betraktaren. En kulturarbetare kan därför vara alltifrån en okänd graffitimålare till en väletablerad och välkänd konstnär.

Begreppen finkultur och fulkultur är två ord som säger en del om hur kulturen är uppdelad. Även om mycket kan vara kultur, är det inte säkert att det får komma in i finrummet eller ens få en plats i offentliga sammanhang. Många kulturarbetare, som anses arbeta med fulkultur, känner sig utestängda från kulturlivet och sammanhang där deras kultur inte får komma in i värmen. Men det hindrar en inte ifrån att skapa ett eget sammanhang.

Arbeta med kultur på kontor

Många kulturarbetare jobbar inte alls med att måla eller skapa konstföremål. Istället sker arbetet framför en skärm i form av administrationsarbete av olika slag. Många kulturarbetare är även författare eller skribenter. Ett kontor kan därför göra kulturarbetet mer effektivt även om mycket av arbetet kan ske hemma och ett kontorshotell är en bra lösning som många kulturarbetare kan dra nytta av. Att arbeta på ett kontor med andra som arbetar med liknande uppgifter skapar möjlighet att samverka, skapa kontakter samt utbyta värdefulla tankar och idéer med varandra. Det blir även lättare att skapa en rutin för arbetet då det är lättare att koncentrera sig på det man gör när man befinner sig på ett kontor. Att arbeta i hemmet må vara bekvämare, men det är inte alltid det bästa sättet att leverera ett bra arbete.

kheera