7 märkliga muséer

Vad tänker du på när du hör ordet ”museum”? Förmodligen ett traditionellt museum fullt av historiska artefakter från olika platser runtom jorden. Kanske ett konstmuseum späckat med dyrbara konstverk målade av konsthistoriens största namn. Det är såklart till de trakterna tankarna går när man tänker på museer – och nog för att de kan vara intressanta – men det finns gott om mer udda museum på vår planet som riktat in sig på väldigt smala intresseområden. Här följer några av dem.

The Bank Museum i Meeteetse

På bankmuseet i Meeteetse kan du hitta historia kring allt som har med bankverksamhet att göra: kassaskåp, kontorsmöbler, privatlån och mycket annat. Vart ligger Meeteetse? Det är en liten stad som ligger relativt avsides i den amerikanska delstaten Wyoming. Är bankmuseet skäl nog att resa dit? Nja, men smaken är som baken.

Toalettmuséet i New Dehli

På Sulabh International Museum of Toilets, toalettmuseet i New Dehli, kan du bevittna tusentals år av toalettens historia. Förutom att titta på hur folk löste en del av sina behov under historien kan du också läsa bl.a. toalettinspirerad poesi.

Avanos Hårmuseum

I staden Avanos i Turkiet kan du hitta det här märkliga muséet beläget i en grotta under en krukaffär. Här kan du titta på hår från fler än 16 000 kvinnor från hela världen, varenda hårlock är ihopparad med namn och adress från kvinnan som håret kommer ifrån. Tydligen är historien den att museets grundare fick en hårlock av en vän i samband med att hon var tvungen att resa från Avano.

Gräsklipparmuseet i Southport, Storbritannien

Om du någon gång befinner dig i den lilla staden Southport i norra Storbritannien bör du passa på att besöka Gräsklipparmuseet. Varför inte liksom? Här finns över 200 gräsklippare presenterade komplett med tillverkningshistorier. Dessutom finns ett antal gräsklippare som tidigare ägts av berömda personer, bland annat Prins Charles och Prinsessan Dianas gamla gräsklippare. Otroligt!

Museet för trasiga relationer i Zagreb

På det här museet i Zagreb, Kroatien finns memorabilia från hundratals relationer som tagit slut. Det är ett jättemärkligt koncept men museet ska enligt ryktena också erbjuda en känslomässigt belönande resa som tar en genom flera trasiga kärleksrelationer.

Museet för udda ting i Metamora

Det här kan vara det bästa märkliga museet av dem alla eftersom det är tillägnat just udda ting. På det lilla museet beläget i byn Metamora i Indiana USA finns två våningar med lite drygt 2000 bisarra artefakter som samlats in av lokala arkeologer.

Ramenmuseet i Ikeda

I japanska staden Ikeda kan du besöka ett museum som helt tillägnats de japanska nudlarna, ramen. Det här är långt ifrån någon hemsnickrad historia till museum. Här får du möjligheten att

genom en interaktiv och påkostad utställning som lär dig allt om ramen-nudlar.

kheera